Thursday, June 5, 2014

Jodoh

Pernah suatu masa dahulu aku ditemukan dengan seorang lelaki yang baik hati, yang selalu menjaga kebajikan aku, yang sopan tutur katanya. Sungguh, baik orangnya. Sehingga hati kecil ini mula berbisik "barangkali inilah jodoh kamu".

Dan aku, menjadi seorang aku yang suka berterus-terang dan mahukan kepastian, aku bertanya pada lelaki itu. Pernah dia terfikir bagaimana agaknya jika jodoh kita adalah untuk masing-masing? Dan si dia tidak menolak, cuma tersenyum dan berkata "kita serahkan saja kepada Tuhan".

Jadi mulai malam itu, aku mahukan kepastian dari Tuhan. Aku mohon padaNya untuk didekatkan hati kami sekiranya benar jodoh kami adalah untuk bersama, dan aku mohon untuk dijauhkan dari sebarang perasaan yang tidak sepatutnya ada sekiranya dia bukan untuk aku. 

Dan cuma selang beberapa hari selepas itu, kami bertengkar akibat sebab yang kecil. Mungkin juga berpunca dari baran darah muda seorang aku, kata-kata aku telah menyebabkan hatinya amat terguris dan kami mula mengambil haluan masing-masing.

Sungguh, Tuhan itu cuma mahu kamu minta pada Dia. Mintalah. Dia Maha Mendengar.

No comments:

Post a Comment